Eerste gesprek met de casemanager

Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over het vinden van een casemanager om ons te begeleiden in alles wat er met FTD nog op ons pad zal komen. Dat blijkt nog lang niet eenvoudig. Overal online loop ik er tegenaan dat ik eerst mijn moeder moet laten diagnosticeren door een geriater, om zo een standaardtraject in te kunnen rollen. Dat is niet wat zoek, want we hebben al een diagnose. Ik bel met de huisarts om te vragen hoe ik dit patroon moet doorbreken.

De huisarts geeft me een telefoonnummer van iemand van Geriant, dat helpt. Ook dan aan de telefoon wordt mij in eerste instantie uitgelegd wat het normale traject inhoudt. Ik leg uit hoe daarentegen onze situatie is, waarna mij wordt gezegd dat dit wel een ongebruikelijke manier is om een dossier te beginnen. Ik hoor het aan, daarna krijg ik gelukkig de mededeling dat er een casemanager aan ons zal worden gekoppeld. Zij zal binnenkort contact met mij opnemen.

Eind juli 2015 word ik gebeld door de casemanager om een afspraak te maken. Ze vraagt om langs te komen bij mijn moeder, waarop ik haar uitleg dat mijn moeder hier niet voor open staat. Mijn moeder vindt zelf dat ze geen hulp nodig heeft. Op zich lijkt dat ook nog geen noodzaak dus stel ik voor om een eerste kennismaking tussen haar, mij en mijn broers te laten zijn. Dat spreken we af.

We ontmoeten haar twee weken later in augustus. Het is een leuke, jonge meid uit de buurt. Zij vraagt naar de situatie, het verloop en wat onze wensen zijn. Wij leggen het verhaal uit, dat mam nu nog zelfstandig functioneert en dat we niet het idee hebben dat dit snel zal veranderen. De casemanager volgt wat we zeggen en we spreken af dat wij eind september weer laten weten hoe het gaat. Wel adviseert zij ons om alvast na te denken over de beslissingsbevoegdheid van mijn moeder. We zouden al kunnen uitzoeken wat we nu – omdat mam nu zelf nog wilsbekwaam is – nog kunnen vastleggen bij bijvoorbeeld de notaris.

Met de kennis van nu, denk ik dat er meer was geweest wat wij al in dat eerste gesprek met de casemanager hadden kunnen bespreken. Maar we hadden zelf geen idee wat er nog op ons af zou komen. Over wat de taken van de casemanager hadden kunnen zijn, gaat mijn volgende blog post.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.